Hallja-e a színház a segélykiáltásokat? - Theodórosz Terzopulosz üzenete a Színházi Világnap alkalmából

2025. MÁRCIUS 26.
Hallja-e a színház a segélykiáltásokat? - Theodórosz Terzopulosz üzenete a Színházi Világnap alkalmából hír képe

A Nemzetközi Színházi Intézet (ITI) döntése alapján 1962 óta március 27-e színházi világnap, amit minden esztendőben a színházi élet egy-egy jelentős alkotójának üzenetével ünneplünk.

Hallja-e a színház a segélykiáltásokat? - Theodórosz Terzopulosz üzenete a Színházi Világnap alkalmából 1
Hallja-e a színház a segélykiáltásokat? - Theodórosz Terzopulosz üzenete a Színházi Világnap alkalmából 2

Fotógaléria:

Az idei év üzenetét Theodórosz Terzopulosz görög színházigazgató, tanár, író fogalmazta meg:


Egy olyan világban, ahol elszegényedett polgárok a virtuális valóság börtöncelláiba zártan, fullasztó magányukkal körülárkoltan léteznek – vajon meghallja-e a színház a segélykiáltásokat? Egy olyan világban, ahol totalitárius rendszerek kontrollja és elnyomása alatt robotokként kell leélni az életet. Aggasztják vajon a színházat az olvadó jégsapkák, az ökológiai pusztítás, a globális felmelegedés, a biológiai sokféleség masszív csökkenése, az óceánok szennyezettsége, az egyre gyakoribb erdőtüzek és a szélsőséges időjárási jelenségek? Lehetséges, hogy a színház az ökoszisztéma aktív részévé váljon? Sok éve figyeli már a színház az emberiség bolygónkra gyakorolt hatását, de még mindig nem tud mit kezdeni ezzel a problémával. Szorong-e a színház azon, amivé az emberi létezést a 21. század átformálja? Az állampolgárt manipuláló politikai és gazdasági érdekek, médiahálózatok és véleményformáló cégek. A közösségi média – még ha meg is megkönnyíti – a kommunikáció nagy alibije, mert biztosítja a szükséges és biztonságos távolságot a másik embertől. A másik embertől, a mástól, az idegentől való félelem átható érzése uralja gondolatainkat és tetteinket. Működhet-e a színház a különbözőségek együttélésének műhelyeként vérző traumáink figyelembevétele nélkül? A vérző trauma arra ösztönöz, hogy rekonstruáljuk a Mítoszt. Heiner Müller szavaival élve: “A mítosz egy aggregátor, egy gép, amihez mindig új és új gépek csatlakoztathatók. Addig szállítja az energiát, amíg a növekvő sebesség fel nem robbantja a kulturális mezőt” – én még a barbárság mezejét is hozzátenném. Vajon a színház reflektorfénye képes megvilágítani a társadalom traumáit ahelyett, hogy félrevezető módon önmagára irányítja a figyelmet? Ezek olyan kérdések, amikre nincs végleges válasz, mert a színház a megválaszolatlan kérdéseknek köszönhetően létezik és tartja fent magát. Kérdések, melyeket Dionüszosz vetett fel áthaladva szülőházán, az ókori színházon, és folytatja néma menekülőútját a háború tájain, ma, a Színházi Világnapon. Nézzünk Dionüszosz, a színház és a mítosz eksztatikus istenének szemébe. Dionüszosz, aki egyesít múltat, jelent és jövőt, a kétszer született, Zeusz és Szemelé gyermeke, a fluid identitás kifejezője, nő és férfi, dühös és kedves, fenséges és állati, az őrület és értelem határán, rend és káosz, élet és halál közt egyensúlyozó akrobata. Dionüszosz alapvető ontológiai kérdése: “mivégre ez az egész?” – a kérdés, ami a mítosz gyökerének és az emberi rejtély sokrétű dimenzióinak egyre mélyebb vizsgálata felé tereli az alkotót. Új narratív utakra van szükségünk, amelyek célja az emlékezet ápolása és egy új erkölcsi és politikai felelősség formálása, hogy kiléphessünk a mai középkor sokféle formát öltő diktatúrájából.


Theodoros Terzopoulos


(Magyar fordítás: Németh Nikolett)

Kövessen minket!
Instagram
Instagram
Instagram
További hírek
Rekordévadot zár a Kooperáló hír képe
Rekordévadot zár a Kooperáló

Néhány részvételi színházi produkció és diákszínjátszó előadás ugyan még hátra van, máris kijelenthető, hogy június végén rekordévadot fog zárni a Szegedi Nemzeti színházpedagógiai alkotótere. A Kooperáló 2018-ban indult azzal a céllal, hogy olyan színházi nevelési programokat valósítson meg, amelyek által az érdeklődők bekapcsolódhatnak a színházművészet sokszínű világába, ahol együtt alkotó és gondolkodó, a környezetüket kreatívan formáló közösséget hozhatnak létre.

Tartalmas és eredményes évadot zárt a Szegedi Nemzeti hír képe
Tartalmas és eredményes évadot zárt a Szegedi Nemzeti

Több mint 110.000 néző számára volt a 2024/25-ös évadban a Szegedi Nemzeti Színház a nap fénypontja. Közel 300 előadást láthattak a szegediek a Nagyszínházban, a Kisszínházban, valamint a REÖK-ben. Ezek a számok tükrözik, milyen mozgalmas évad áll a teátrum mögött, valamint – ami a legfontosabb – a közönség szeretetét és bizalmát. A mai évadzáró társulati üléssel hivatalosan véget ért az évad, a munka azonban folytatódik a színfalak mögött és a Szegedi Szabadtéri Játékokon.

A 2024/2025-ös színházi évad Dömötör-díjasai hír képe
A 2024/2025-ös színházi évad Dömötör-díjasai

A 2024/2025-ös színházi évad díjazottjai: